Den smukke ø Hvar i Kroatien

3-dage-hvar (1).png

I det tidlige efterår 2015 var Benjamin og jeg inviteret til bryllup i Kroatien, på den lille ø Hvar, som ligger 1,5 times sejlads fra feriebyen Split. Vi skulle kun være der et par dage, og vi tog afsted på en af vores ture afsted uden børn. Vi havde ingen idé om, at der for enden af vores tur ventede os den fineste smukkeste lille ø, men det gjorde der i den grad. Vi var virkelig imponeret, allerede inden vi kom i havn.

Turen fra Split til Hvar var noget så smuk. Vi sejlede forbi flere små øer i det klareste blå vand, og da vi kom til Hvar var det den flotteste indsejling, vi længe har oplevet. Det føltes som at sejle ind i et postkort. Farverne, lyset og bygningerne, det hele var så fint. 100 meter fra færgen holdt der små shuttlevogne til hotellet, så sådan en kørte vi med, men kun fordi vi havde kufferter med, for hotellet lå ikke langt fra havnen, men kun en kort gåtur langs havnepromenaden.

Amfora Hvar Grand Beach Resort

Vi boede på Amfora Hvar Grand Beach Resort, et hotel som vi var rigtig tilfredse med, både hvad angår service, indretning og poolområde. Amfora Hvar er et meget smukt hotel, der ligger lige ned til vandet, og som sagt kun en kort gåtur langs havnepromenaden til Hvar by. Vi havde kun to hele dage på Hvar, og så den halve dag, hvor vi ankom, vi fik alligevel udforsket byområdet en smule. Vi gik ture langs vandet og ind til den lille Hvar by, hvor der ligger et stort udvalg af restauranter og cafeer. Der ligger fine små boder og hyggelige butikker. Et overskueligt, men fint udvalg. I Hvar by ligger også et stort supermarked, en grønthandler og andet godt.

smukke-Hvar-i-Kroatien (1).png

Hvar by

Byen er bygget op langs en skråning, og så snart man forlader havnen bevæger man sig opad på den ret stejle måde. Gaderne går op og ned, og aller øverst oppe ligger en gammel borg, som må have den mest fantastiske udsigt, men der nåede vi desværre ikke op. Når vi en dag vender tilbage (for det gør vi!) så skal vi derop også, det kræver bare lidt bedre tid end vi havde. Vi snuppede en pizza slize på byens torv til frokost, men det var ikke fordi, udvalget ikke var stort. Der er masser af restauranter at vælge i mellem, både ved kajen hvor katamaranen lægger til, men også rundt omkring i byen og langs promenaden. Vi ville bare hellere ud og gå, end at sidde længe på en restaurant.

Hvar-en-lille-kroatisk-perle (1).png

Bryllupsmiddag på Zori, den bedste restaurant i Kroatien

Dagen efter vores lille udflugt skulle vi til bryllup, og det meste af tiden gik med at gøre klar til det. Efter den smukke ceremoni i en lille gårdhave ved kapellet, som hører til et gammelt kloster, blev vi sejlet til en anden lille ø. Den var så lille, at vi blev sat af på den ene side, og gik tværs over øen til den anden side til restauranten Zori, hvor bryllupsfesten skulle foregå. Zori er kåret til den bedste restaurant i Kroatien, og det var godt nok også en dejlig middag! At restauranten ligger med den mest fantastiske udsigt ud over vandet, gør bestemt heller ikke noget. Efter den mere  traditionelle del af bryllupsfesten med middag, taler og en par timers dans sejlede vi sørme til en tredje ø. Denne gang til den ø, hvor der ligger et stort diskotek. Her tager man en vandtaxa, når man skal hjem, og det er ikke længere, end man kan se til Hvar, men langt nok til, at man ikke bliver generet af diskotekets høje lydniveau, hvis man opholder sig i Hvar by. Ret smart! Vi var der ikke længe, for pludselig begyndte regnen at vælte ned, og Benjamin og jeg blev så gennemblødte, at vi valgte at tage tilbage til hotellet.

Det var simpelthen sådan en fin oplevelse, at sejle mellem de små øer, det minder ikke om noget, vi har prøvet tidligere. Det er ikke kun en god oplevelse i forbindelse med et bryllup, men hvis man bare er på en helt almindelig ferie eller forlænget weekend på Hvar, så husk at tjekke muligheder for at besøge nogle af de andre små øer. Vi kan i hvert fald anbefale et besøg på Zori.

Rejsetips-til-smukkeHvar- Kroatien (1).png

Hvad kan man ellers lave på Hvar?

Hvar har meget andet at tilbyde. Der er masser af muligheder for sjov på vandet, blandt andet kan man sejle i kajak og kano, man kan tage på sightseeing ture eller på natur og dureudflugter, og så kan man selvfølgelig have sjov med de sædvanlige vandsportsaktiviteter.  Vil man en tur ind på øen, så er de bl.a kendt for deres overdådige lavendelmarker, og sælger derfor også produkter med lavendel i stort set alle små boder og butikker. Derudover, så er der flere klostre, små byer og havne, som vi vil besøge næste gang, vi kommer til Hvar. Hvar egner sig som feriemål for både børnefamilier og uden børn, og vi glæder os til, tage vores børn med dertil en dag og vise dem den lille Kroatiske perle, som tog os med storm.