Vinterferie i Puerto de Mogán på Gran Canaria

Jeg var ærlig talt ikke nem at overtale til at tage til Gran Canaria i vinterferien. Vi var der for fire år siden, og jeg fik ikke det bedste indtryk af øen. Der har jeg nok været lige hurtig nok til at dømme.

Da vi var på vinterferie på Gran Canaria første gang i 2013, var vores børn 4 år, og formålet med ferien var egentlig mest bare at bade og dase. Valget faldt på Gran Canaria, fordi det var nemt at flyve dertil, vejret er dejligt på den årstid, og vi kunne bo på et dejligt hotel. Det var ikke fordi, vi havde noget særligt ønske om at se og opleve Gran Canaria. Det vi kom for, det fik vi. Vi boede på Radisson Blu i Arguineguin, og hotellet var grunden til, vi valgte den by. Hotellet betyder altid en del for os, og vi ved af erfaring, at man aldrig går helt galt i byen med Radisson Blu.

Hotellet viste sig også at være rigtig dejligt. Vi fik en gratis opgradering, og endte derfor i en stor lejlighed med den utroligste udsigt over havet. Det var så smukt. Men så snart vi spiste andre steder end på hotellet, så var maden og betjeningen ærlig talt temmelig nedslående. Det var min frygt ved Gran Canaria, som har været charter destination i så mange år, at man ind i mellem ikke føler sig helt velkommen. Bortset fra den del, så var byen såmænd fin nok. Stranden var god til børnene, og vi manglede ikke noget.

Da vi i år ikke havde mulighed for at rejse langt og længe i vintermånederne, som vi har gjort de sidste to år, så valgte vi alligevel, efter megen snak frem og tilbage, igen Gran Canaria. Vi trængte til en ferie, hvor vi ikke skulle opleve en masse, men bare være sammen. Og da vi så, at Radisson Blu har åbnet endnu et hotel på øen, i byen Puerto de Mogán, blev vi enige om, at give Gran Canaria en chance til.

Og sikke en fin ferie vi havde! Det var ren afslapning. Ingen lejet bil til at opleve øen, ingen vandreture planlagt og ingen vulkaner, der skulle bestiges. Vi skulle bare være sammen. Her havde Puerto de Mogán lige det, vi skulle bruge.

Vinterferie-Puerto-Mogan- Gran-Canaria (1).png

Det særlige ved Puerto de Mogán er, at hotellerne er færre, og de må ikke være mere end 3 etager høje. Det er en lille by, som de lokale ikke ønsker, skal blive meget større. Byen er utrolig velholdt, og gaderne er så rene, at vores datter en aften gik hjem fra byen til hotellet på barer tæer, og hun fik ikke beskidte fødder.

Puerto de Mogán har både en strandpromenade og en lille havn. Begge dele er rigtig fine og hyggelige, men havnen var nu noget særligt. Lille og fin med en rigtig dejlig atmosfære. Her spiste vi de fleste aftener, og vi har stort set kun fået dejlig mad. Vi brugte tripadvisor til at finde de gode steder, og det kunne godt betale sig. Udover den fine mad, så oplevede vi også en utrolig god kundeservice. Vi var altid velkommen.

Inden vi tog afsted, havde vi læst os frem til, at Puerto de Mogán skulle være en af de fineste byer på Gran Canaria, og det synes jeg, byen levede op til. Vi tager gerne tilbage igen en dag, hvor vi har brug for en ferie uden de store planer. Vores hotel lå i længst inde mellem de to bjergsider, byen er bygget op imellem, så en gang eller to om dagen gik vi turen fra Radisson Blu ned til vandet. Den tur er ca 800 meter, og man kan gå på en bred bilfri promenade, som bød på god underholdning undervejs. Der var butikker, motionsmaskiner, restauranter og på vej hjem om aftenen var der forskellige folk der enten spillede musik eller lavede gøgl, og de var rent faktisk god underholdning og gode til det de lavede. Vi brugte mange mønter på den tur!

Ferie-i-Puerto-de-Mogán- Gran-Canaria (1).png

Det oplevede vi i Puerto de Mogán, Gran Canaria

Den her ferie var dedikeret til mikroeventyr eller ingen eventyr overhovedet, men lidt blev det da til, og det var lige det, der passede os denne gang.

Mirador

Mirador er en udkigspost, der ligger op af bjerget på byens højre side, hvis man kigger mod havet. Den er næsten ikke til at undgå at se. Man kommer derop ved at gå forbi det lille torv, og så forbi apoteket. Herfra er der skilte hele vejen op. Hvis skiltene stopper, så er I gået forkert, siger jeg hermed af erfaring. Turen føles længere end den er, for den går stejlt op, det tager ikke mere end 10 minutter. Man går gennem de lokales beboelse, hvor der så fint! Bemærk især huset der er dekoreret med en havfrue af mosaik. Her er de smukkeste planter og buske, kanariefugle der synger, og lokale der sludrer hen over tagene. En meget fin tur, og et rigtig fint mikroeventyr. Udsigten når man kommer op er skøn, og skulle man have mod på det, så findes der fra Mirador en skjult sti, som fører hele vejen op på bjerget, men her er det godt, lige at undersøge detaljerne nærmere eller alliere sig med en guide. Vi gik ikke selv derop, men stien findes, for mens vi var på udkigsposten, kom en vandrer ned derfra. Efter sigende skulle det være muligt, at campere på toppen, og det tror jeg den mand gjorde. Ham havde vi mødt dagen før, da vi var ude på klipperne og se solnedgang, endnu et dejligt mikroeventyr.

Solnedgang

I vores famile har vi, efter vores ture til Hawaii, fået en svaghed for solnedgange, og vi undersøger altid, om det er muligt, at finde et godt sted, at se solen gå ned. Det fandt vi også på Gran Canaria. Det ligger ikke helt åbenlyst, men er nemt at finde. Hvis man kommer inde fra centrum, så i stedet for at gå ud til havnen, så gå i stedet parallelt med havnen på den store vej. Det er ikke mere end et par 100 meter, så kommer man til et område med nogle containere, som man skal igennem og gå derefter ud langs klipperne forbi hjertet, til I finder det sted, der er godt for jer. Her sidder hver aften (så vidt vi ved) en gruppe musikere (bl.a. manden der kom ned fra bjerget) og spiller musik til solnedgangen. Stemningen er så fin og hyggelig. Efter solnedgang går hatten rundt, og man har også mulighed for, at købe en cd med musikken på.

Solnegang-puerto-de-mogan (2).png

Angry Birds land i Puerto Rico

Vi tog en enkelt formiddag til Puerto Rico, hvor vi var i Angry Birds land. Ungerne trængte til noget børnebevægelse, og når vi snakker om ferien nu, så er det noget af det første de nævner, når de skal fortælle, hvad der var sjovt. Området er ikke specielt stort, og efter en halv times tid, kunne vores børn på 8 selv gå rundt på egen hånd. Det er ikke en forlystelsespark, det er mere en kæmpe legeplads, eller et udendørs legeland om man vil. Vi var der i tre timer, og i den tid havde ungerne fuldt fart på med at springe fra et tårn ned i en kæmpe hoppepude, stå på løbehjul eller lave parkour. De havde en fest. Der var børn fra 2 år og op, og alle så ud til at hygge sig.

En sejltur fra Puerto de Mogán til Puerto Rico

Nogen i familien er ret vilde med at sejle. Jeg er ikke en af dem, kan jeg godt afsløre. Mest af alt fordi, jeg ofte bliver frygtelig søsyg, og det samme gør vores datter. Men vi tog chancen og sejlede en tur fra Puerto de Mogán til Puerto Rico. En sejltur på ca 30 minutter, og det var en rigtig fin tur. Da vi ankom til Puerto Rico, gjorde vi ikke andet, end at spise en is ved fyrtårnet på havnen, og så ventede vi bare på, at sejle hjem igen. Men har man lyst, og tager man ikke en af dagens sidste ture, kan man sagtens gå en tur i Puerto Rico og så sejle hjem senere. Men eftersom vi aldrig har hørt noget godt om den by, så havde vi ikke lyst til at bryde den Gran Canariske idyl, vi befandt os i.

Ørkenen i Maspalomas

Sidste mikroeventyr i den her omgang gik til The Dunes i Maspalomas, et ørkenområde, der ligger helt ned til vandet. Det var en ret speciel oplevelse. Selve ørkenomårdet er virkelig flot, og uden at sammenligne det med en ørken af den mere skræmmende uendelige slags, så var det faktisk større end jeg havde forventet. Vi tog en taxa fra hotellet, det kostede €28 hver vej. Vi blev sat af ved strandpromenaden, vi gik ned til stranden og direkte ind i ørkenen. En flot oplevelse at vandre rundt i de store sandbunker, med havet på den ene side og bjerge på den anden. Vi fik en overraskelse undervejs, hvor vi stødte på utallige nøgne mænd i klitterne til ungernes store fornøjelse, og det viste sig, at ret meget midt i det hele, ligger nudiststranden i Maspalomas. Jeg er hverken sippet eller sart, og for min skyld kan man være alt det nudist man vil, men det var et forunderligt sted, den var placeret. For da vi gik helt ned til vandet, så var det jo den rene motorvej af mennesker, hvor nudisterne gik på tværs, for at komme ud i vandet, og de påklædte gik langs stranden for gåturens skyld. Det er tilgengæld en oplevelse, vores børn sent glemmer.

Da vi først var kommet ned til vandet, og den store brede flotte strand, så tog vi hjemad igen. Ærlig talt så var menneskemylderet for voldsomt, og det var ikke det, vi var kommet for. Men snyd ikke jer selv for en tur i The Dunes, hvis I er på de kanter, det var en sjov oplevelse.

Markedet i Puerto de Mogán

Vi ramlede tilfældigvis ind i markedet en dag, vi var på vej på stranden. Det var langt større end forventet, det fyldte nærmest hele byen,  både på den ene og den anden side af stranden. Der var et voldsomt menneskemylder, og eftersom vi var på vej på stranden med både håndklæder og luftmadrasser, så var det ikke alverden, vi fik hverken set eller købt. Men med to 8 årige i selskabet, som bliver draget af alt, hvad der glimter eller er neonfarvet, så satte vi alligevel tempoet ned, og fik da også handlet en smule. Markedet flytter rundt mellem Puerto de Mogán, Puerto Rico, Arguineguin og et par andre byer.

Sådan bookede vi vores rejse til Gran Canaria

Vi bookede Radisson Blu hotellet gennem Hotels.com

Jeg tror ærlig talt, at vi aldrig tidligere, har oplevet så venlig et hotelpersonale som her. Det er også det hotel, hvor vi har fået en af de bedste morgenmadsbuffetter. Poolområderne er skønne både for børn og voksne, og frokosten ved poolen er udmærket. Spaafdelingen fik vi ikke afprøvet, men der så dejligt ud, og der var en livlig trafik ind og ud, så jeg forestiller mig, det er, som det skal være. Vi fik prøvet fitness faciliteterne, og af et hotel at være, så var det rigtig fint. Det var ikke pakket ned i en kælder, som vi ofte møder, men havde udsigt ud til palmer og pool. Desuden har hotellet et stort udendørs lege/fitnessområde inkl. tennisbane, multibane, klatretårn, løbebane og beachvolley. Det blev brugt flittigt af både børn og voksne. Vi kan helt bestemt anbefale hotellet stort. Og så gjorde det heller ikke noget, at vi sov i den bedste seng vi har oplevet, siden vi boede på Wyyn i Las Vegas for en del år tilbage.

-Vi bookede vores fly gennem Momondo

Vi fløj direkte med Norwegian fra København til Las Palmas. Vi bestilte kun 3 uger før, men det lykkedes os at finde direkte fly til en ganske rimelig pris. Det kan sagtens gøre noget billigere, hvis man er ok med en mellemlanding eller man er i bedre tid end vi var.

-Vi bookede vores lufthavnstransfer gennem Holiday Taxi

Vi landede sent om aftenen, og valgte derfor at booke en lufthavnstransfer hjemmefra, så vi var sikre på, der var nogen til at køre os til hotellet. Køreturen tog ca. 30 minutter, det var dejlig nemt og vi havde en fin chauffør både den ene og den anden vej.

Smukke-Puerto-de-Mogán- Gran-Canaria (1).png

Gode restauranter i Puerto de Mogán

Til sidst vil jeg lige fremhæve 4 restauranter, som vi var særlig glade for.

Caravaggio Italian restaurant and pizza

En lille fin restaurant i en sidegade til havnen. Sørg for at bestille bord dagen før, ellers kan det være temmelig svært at få plads. Både maden og betjeningen var virkelig god.

La Cicala

En fin italiensk restaurant ved strandpromenaden. Her er god plads, dejlig udsigt og både og mad betjening var rigtig god.

La Bruschetta

Endnu en italiensk restaurant, med en rigtig fin betjening. Vi følte os meget velkommen, og maden var skøn.

Café Puerto de Mogan

En rigtig dejlig restaurant med skøn placering i den lille havn. Her er mere spansk inspireret mad, personalet er imødekommende og desserterne er gigantiske.

Vi havde alt i alt en rigtig fin tur, og vi giver de varmeste anbefalinger til både Puerto de Mogán og Radisson Blu. Og skulle man have lidt mere eventyrlyst, end vi havde på den her tur, så lej en bil og kør ud i det blå. Der er masser at se på Gran Canaria.