Vores foraarstur til Amsterdam.png

Forlænget forårsweekend i Amsterdam

Vi har efterhånden besøgt Amsterdam en del gange. Min mand flere gange end jeg, for han kommer som regel til byen en gang om året på konference i forbindelse med hans virksomhed. For år tilbage var jeg hver gang med på den årlige tur, men efter børnene kom til, har vi prioriteret anderledes.

Jeg har savnet Amsterdam, som er en af de få storbyer, jeg synes, ikke virker storby agtig på den stressende måde. Der er en mere afslappet stemning end i mange andre storbyer, vi har været i, som f.eks. Rom og New York.

I foråret 2016 kom vi igen afsted sammen til Amsterdam. Vi prøver at komme afsted uden børn en gang om året, men de seneste år er turen gået til Naantali i Finland, og et enkelt år kom vi ikke afsted på egen hånd. Nu kaldte Amsterdam, og vi sendte børnene på ferie hos deres farmor og farfar i 4 dage, mens vi tog sydpå til sommer og sol, og hvad der skulle vise sig at være en smule mere stressende storby, end sidst jeg kiggede forbi.

Hvor vi boede

Vi har altid boet på hotel, når vi har været i Amsterdam. De første par år boede vi på The College Hotel lige uden for centrum, men stadig i gåafstand til centrum, hvis man holder af at gå og ellers er det altid nemt at tage en tram (sporvogn). The College Hotel er som navnet antyder, et gammelt college. Vi har altid været tilfredse med hotellet, som har en helt særlig stil og indretning. Jeg husker stadig en dejlig duft på hotellet, og vi har altid været glade for at bo der.

Min mand har desuden boet på Ambassade Hotel og på Krasnapolsky, som begge ligger i centrum. Ambassade ligger lige ud til en af Amsterdams smukke kanaler, og Krasnapolsky ligger mest centralt af alt, nemlig på Dam Plein.

Denne gang valgte vi en anden løsning. Hotellerne i Amsterdam er virkelig steget i pris, siden jeg var med sidst, og vi synes simpelthen det var blevet for dyrt i forhold til, vi sjældent opholder os længere tid på hotellet end det tager at sove og bade. Vi valgte derfor Airbnb løsningen den her gang. Udvalget er stort, og der er priser og lokationer til de flestes behov.

Vi fandt en hyggelig lejlighed i bydelen De Pijp, som ligger lige op af centrum. Det er en del af Amsterdam, som er blevet populært de seneste år, og der skyder barer og restauranter op i hele kvarteret. Det er også her, man finder kunstnermiljøet og de små skønne niche butikker.

Selvom vi det meste af tiden befandt os i nærheden af centrum, så var vi rigtig tilfredse med valget af De Pijp, og der vil jeg foretrække at bo igen en anden gang. Det virkede meget lokalt, og der var rigtig mange dejlige spisesteder. Og så var det lidt på afstand af de helt store menneskemængder.

Det var en rigtig fin oplevelse, at leje en lejlighed gennem airbnb. Sengen var godt nok alt for blød til vores smag, men lejligheden levede ellers op til forventningerne, overleveringen af nøglen gik nemt og hurtigt, og havde vi haft brug for hjælp fra udlejer, er jeg sikker på, vi havde fået det. Hun skrev og spurgte til os i løbet af dagene.

Hvor vi spiste

Når vi rejser, så spiser vi som regel ret simpelt. Vi går efter noget, der ikke tager for lang tid at bestille, spise og betale. Det er sjældent, vi bruger timer på den store gourmetoplevelse, så det er ikke den slags anmeldelser, der er flest af her på siden. Det gælder også vores ture til Amsterdam.

Den her gang spiste vi morgenmad på den samme restaurant alle dage. Jeg brugte min mad og drikke feature på min iphone, som viser, hvad der ligger af spisesteder i nærheden af lejligheden, og så blev jeg redirected til deres yelp anmeldelse. På den måde kunne jeg på et par minutter finde ud af, at der 200 meter ned af gaden og ind til højre lå den fineste morgenmadsrestaurant med gode anmeldelser og en god historie. Så vi spiste på Bakers and Roasters 3 dage i træk, lidt efter mottoet ”If it ain´t broke, don´t fix it” For det var så stor en succes første morgen, at vi havde svært ved at forestille os, at vi kunne få et bedre og hyggeligere sted i samme afstand. Og vi var såmænd ikke de eneste med den idé. Ved siden af os på 3. dagen sad et ægtepar fra Boston, som havde spist der hele ugen, og det lød som om, de ville savne stedet.

Bakers-and-Roasters (1).png

Der er flere gode grunde til, at Bakers and Roasters i Amsterdam er så skøn. For det første, så servede de virkelig god kaffe. Det ved jeg godt, man kan få rigtig mange steder, men det er nu alligevel en vigtig del af morgenmadsoplevelsen for os, og min mand når snildt at drikke 3 kopper Americano på sådan en morgen.

For det andet har de en god historie. De to ejere er fra henholdsvis New Zealand og Brasillien, og de har midt i mellem deres kontinenter slået sig ned og lavet en blanding af det bedste fra deres respektive hjemlande. De har med andre ord dækket deres eget behov for noget hjemligt, og de har gjort det rigtig godt. Samtidig har de blandet en del af tidens trends ind i, som f.eks. en masse forskellige juices, bircher muesli og acai bowls. Men derudover, bestod deres morgenmenu af gode varme retter der mættede langt op af dagen. Det hele var lavet på friske råvarer og var præsenteret lækkert og indbydende.

For det tredje byder de på nogle kager af den anden verden. Alle kager er lavet i køkkenet af deres dygtige bager, og det var det fineste udvalg, jeg længe har set. Store smukke kager, som tog hensyn til både dem, der vil have sukker og hvedemel, og dem der ikke vil. Jeg ville simpelthen smage nogle af deres kager, men det lykkedes først på 3. dagen, for vi var bare så mætte efter morgenmaden ellers. Vi endte med at dele to stykker, og de smagte lige så vidunderligt, som de så ud.

Så herfra lyder de varmeste anbefalinger til Bakers and Roasters i De Pijp (stort set lige bag ved Heinekin Brewery) både hvad angår kaffe, morgenmad, kage, indretning, originalitet og betjening.

Jeg læste, de var ved at åbne endnu en restaurant som lå i centrum, men jeg husker ikke detaljerne omkring det.

Tur-til-amsterdam (1).png

For at det ikke skal være løgn, spiste vi også frokost samme sted de fleste dage. Vi er begge to vilde med falafler, når de er rigtig gode, og de er de hos Maoz Falafel, som ligger rundt omkring i Amsterdam, bl.a. på Muntplein i centrum. De laver ikke andet end falaffel og pommes frites, og jeg kan godt lide, når man holder sig til at lave det, man er god til. Falaflerne er hjemmelavet, og når man køber et pitabrød med falaffel, så indgår genopfyldning fra salatbaren, og det er altså et hit! Samtidig så er det ikke kun det traditionelle fyld med salat, tomat, agurk, det er et langst større udvalg, og stedet er virkelig populært. Hvis du vil sidde og hygge over din frokost, så er det ikke her, du skal forbi, men hvis du vil sidde på kanten uden for butikken, og nyde solen og menneskemylderet til og fra Rembrandt Plein, så kig forbi. Og så slipper du med en flad €5´er for frokost, hvor du i princippet kan spise alt det salat du vil. Ikke dårligt, hvis man rejser med et lidt strammere budget.

Derudover så spiste vi på en wok to walk og en New York pizza på Rembrandt Plein, og begge kunne vi spise på græsset. Det er ofte vores stil, når vi er på tur. Ingen af delene var noget særligt, men vi blev mætte og vi hyggede os.

Den sidste aften spiste vi på Thrill Grill i De Pijp, som lå 500 meter fra vores lejlighed. Stedet var rigtig fint, vores burger hjemmelavet og god, betjeningen kan jeg heller ikke sætte noget på. En fin oplevelse.

Thrill Grills nabo var en Sea Food bar, som var voldsomt populær, og det så virkelig lækkert ud, men vi var desværre løbet tør for dage, da vi opdagede stedet. Priserne var heller ikke nær så høje, som de er på en dansk seafood bar, så vidt jeg kunne se. Dejligt sted.

Både Thrill Grill og Sea food naboen findes på Gerard Doustraat i De Pijp. Her lå køkkener fra mange forskellige lande, og barer manglede der heller ikke. Skulle jeg fremhæve en enkelt bar, så er det en bar som lå lige ved vores lejlighed i Frans Halsstraat. Stedet er ejet af en mand i 50´erne, som elsker sit lille sted. Virkelig hyggeligt, vi fik god vin og øl, ejeren sludrede med stamgæsterne og havde god tid. Det var hyggeligt at sidde udenfor på en lun sommeraften.

Generelt om maden i Amsterdam vil jeg sige, at anmeldelser er en god måde, at finde frem til noget godt. Udvalget er stort, og det er virkelig nemt at havne i en turistfælde på en af de store pladser, hvor man ender med at betale overpris for noget virkelig kedeligt.

Køkkenet i Amsterdam er kendt for både Steaks, hollandske pommes frites, pandekager og sildehotdogs. Steaks spiste vi ikke, så her kan vi ikke hjælpe på vej, pommes frites har vi ikke smagt i Amsterdam i mange år, det samme gælder pandekager, men til gengæld fik min mand prøvet en silde hotdog den her gang, og den oplevelse var overraskende god.

Hvad vi lavede i Amsterdam

Guide-til-amsterdam (2).png

Vi gik!

Udover at drikke god kaffe og gode øl, dvæle over morgenmaden og drikke kold vin i skyggen, så gik vi også utrolig mange kilometer. Det er som regel den måde, vi oplever byer. Vi går. Nu har vi været i Amsterdam så mange gange, at vi har et rimeligt overblik over, hvad vi møder hvor. Den her gang var vi en del i Amsterdams berømte Red Light District, som er blevet meget trendy. Her er kanaler, coffee shops (barer, hvor man kan købe joints og ryge på stedet), almindelige barer, restauranter, utallige sexshops og ind i mellem støder man på butiksvinduer med meget lidt påklædte dansende skønheder. Der var virkelig trængsel i kvarteret, men det var nu hyggeligt alligevel. Vi gik mange kilometer langs kanalerne, med indlagte kaffe og øl pauser, og vi nød solen, mens vi kiggede på den mangfoldige by. Det er, det bedste jeg ved ved bylivet, menneskene.

Vi så

Vi var desuden på World Photo udstilling i en gammel kirke på Dam Plein. Det var vi også for nogle år tilbage, og det er en rigtig fin oplevelse.

Vi købte

Noget af det, jeg altid er på udkig efter, når jeg er i Amsterdam er sko! Den by kan noget med fodtøj. Udvalget er så stort og anderledes end i Danmark, og jeg kommer altid hjem med 2-3 par. Jeg er ikke den eneste, der har det sådan, jeg har flere bekendte, som gør det samme, og den her gang kom også min mand hjem med to nye par sko.

Derudover så fik jeg købt nogle solbriller i det centrale storcenter Bijenkorf på Dam Plein. Det minder mest af alt om Magasin, som jeg egentlig ikke handler ret meget i, men solbrillerne var mere rimelige i pris end i Danmark. Resten af indkøbene bestod mest af lidt tøj til ungerne, og det var det. Vi var der ikke for at shoppe, men for at være og holde i hånden. Men jeg ved fra tidligere, at Amsterdam slet ikke er nogen dum by at shoppe i, så hav bare rigeligt plads i kufferten, hvis du ved, du er til at friste.

Kom rundt

En anden måde at komme rundt på i Amsterdam end at gå, er på cykel. Amsterdam er virkelig en cykelby, og vi holder faktisk mere øje med cyklister end biler. De kører hurtigt, og de kommer ud af det blå. Der er mange gamle sjove cykler, men der er langt i mellem de dyre og fancy cykler. Noget tyder på, at der er et højt antal cykeltyverier i byen.

Man kan sagtens leje cykler som turist, det er der rigtig mange der gør. Både dem der kører rundt på egen hånd, men også dem, der kører rundt i grupper med en guide. Jeg har ingen personlige erfaringer med det, men jeg vil anbefale, at undersøge hjemmefra, hvor man kan leje cykler til en rimelig pris.

Vi kom nu rundt på cykel alligevel, der var bare en anden, der trampede i pedalerne. Vi kørte et par gange i cykeltaxa. Det var rigtig fint og nemt, og prisen var rimelig.

En side bemærkning til det med at være en cykelby. På de tre dage vi var der, så vi to (og kun to!) med cykelhjelm på. Det var et barn og barnets mor. Hverken børn, unge, voksne, ældre, turister eller tosser havde ellers cykelhjelm på. Hjelm til scooterkørende var også et sjældent syn, men det skete dog ind i mellem, at vi stødte på en.

weekend-i-amsterdam (1).png

Livsnydere eller misbrugere?

Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har opholdt mig et sted, hvor der blev røget så mange joints og cigaretter og drukket så meget alkohol. Om byen er fuld af livsnydere, misbrugere eller begge dele det ved jeg ikke, men under alle omstændigheder, så virkede folk glade. Det var virkelig hyggeligt, at sidde med udsigt til enten en kanal, et menneksemylder eller måske begge dele, og drikke en øl sammen med resten af byen. Et besøg på en coffeeshop har jeg stadig til gode, men stederne ser hyggelige og rare ud.

Bådture i kanalerne for enhver smag

Som sagt så går vi meget, når vi er på storbyferie. Vi holder som regel kun pauser, når vi spiser eller drikker, og som jeg har fortalt, så er det faktisk ikke noget, vi bruger oceaner af tid på. Det lykkedes mig da også at få en vabel den ene dag, så for at få en pause, tog vi en bådtur. Vi endte i den helt klassiske kanalrundfartsbåd, og havde vi reseachet hjemmefra, havde det nok ikke været vores første valg til en tur rundt i kanalerne. Vi havde jo set fra gaden og caféerne, hvor mange forskellige slags bådeture man kunne komme afsted på.

Så jeg vil nok anbefale, endnu en gang, at udforske lidt hjemmefra, om det er en båd med champagne og kaviar, en båd med tre retters menu, en skør piratbåd med en sjov guide, en festbåd med de unge, den klassiske kanalrundfart eller hvad det er for en tur, man gerne vil på. Man kan også gå i en af turistinformationerne, hvor man kan købe billetter til de forskellige både.

Det var et dejligt gensyn med Amsterdam. Vi holder meget af den by, så vi vender helst bestemt tilbage om nogle år.