Campingferie på Møns Klint

Campingferie er ikke en ferieform, vi tidligere har gjort det ret meget i. Min mand er vokset op med campingferier, primært i Italien, og vi har længe snakket om, at børnene sikkert ville synes det var vildt sjovt. Men det kræver trods alt en vis mængde udstyr, at tage på campingferie, og det tog nogle år, før vi var villige til at satse på den udskrivning. Det kunne jo være, vi prøvede det en enkelt gang, og så fik vi nok af det. Men det får vi næppe nok af foreløbig, for det var et stort hit, at være på campingferie.

Vi havde hele Danmark til rådighed, og vi valgte Camping Møns Klint, som ligger helt ude i enden af Møn et par kilometer fra Møns Klint. Vi havde ikke været på Møn, siden vi selv var børn, og vi havde hørt så meget fint om den lile ø. En storslået og unik natur, en smuk del af Danmark.

Campingpladsen

Vi boede på Camping Møns Klint. Den lå geografisk rigtig godt, og en veninde havde nogle uger forinden kørt igennem området, og fortalte, at der så rigtig hyggeligt ud. Vi fik en plads på teltområdet, som var en stor åbning lige op af den kæmpe Klinteskoven. Rigtig fint område med god plads og alligevel afgrænset af høje træer. Vi placerede os nogenlunde i midten, og der lå vi sådan set fint, bortset fra vi ikke havde sol så længe om eftermiddagen. Det kunne vi godt have brugt, for vejret var en blandet fornøjelse. Så næste gang vil vi nok se, om vi kan få en plads, hvor der er mere eftermiddagssol.

Teltpladsen er placeret tæt på fællesbygningerne med køkkener, toiletter, bade og vaskeri, men man kan ikke se bygningerne derfra, og det var vi meget tilfredse med. Fællesarealerne var virkelig fine og rene. Vi oplevede aldrig at stå i kø til hverken bad, toiletter eller køkken.

Lige uden for bygningerne ligger den store legeplads med hoppepuder, multibane, minigolf og tennisbane. Vores børn elskede det! Vi valgte det rigtige tidspunkt at kaste os ud i campinglivet, for ungerne har alderen til selv at rende ned på legepladsen. De rendte derned så snart de havde mulighed for det, og de mødte mange søde børn, de kunne lege med. Der var overraskende mange hollændere, men ellers var det primært danske børn. Om aftenen var der simple fællesarrangementer, for de børn der havde lyst. En aften var der bål og skumfiduser, en anden aften var der fodboldkamp. Man kan hver dag se på tavlen ved campingkontoret se, hvad aftenens arragement er.

På campingpladsen er der også en italiensk restaurant og en lille købmand. Købmanden var jeg ærlig talt ikke imponeret af! Et kedeligt og dyrt udvalg. Dyrt var jeg forberedt på, men jeg ser ingen grund til, det også skal være en virkelig kedelig butik. Det passede ikke ret godt ind i resten af campingpladsens ellers gode stil.

Den italienske resaturant var udmærket. Det er rent faktisk italienere, der driver den. Vi spiste der kun en enkelt aften, for vi var lidt mere ude efter det primitive campingliv, men det var ganske fint.

Campingpladsen har inden for de sidste par år udviddet med en rimelig stor pool. Den prøvede ungerne en enkelt dag, men vi synes alle, den var overfyldt og larmende.

Vi var alt i alt meget tilfredse med campingpladsen, og vi vender nok tilbage igen til sommer. Vi var der kun 3 overnatninger, så vi blev ikke helt færdige med Møn.

Campingferie-ved-Mons- Klint (1).png

Dark Sky på Møn

Vi havde læst hjemmefra, at man kan se Dark Sky på Møn. Dark Sky betyder, at området er så lidt oplyst af kunstigt lys om natten, at stjernerne bliver meget tydelige. Problemet var bare, at vi gik i seng, inden det blev helt mørkt. Det var koldt og fugtigt om aftenen, og vi er sådan nogle, der vågner tidligt, så det var svært, at holde sig vågen til sommerhimlen blev helt mørk. Men jeg vågnede en nat og skulle tisse. Jeg gad ikke gå ned til toiletterne, men efter 20 min gav jeg op og gik ud af teltet. Og heldigvis! Jeg blev simpelthen ramt i hovedet af den vildeste stjernehimmel, jeg nogensinde har set. Jeg gik helt i stå og glemte alt om, at jeg skulle tisse. Utallige stjerner og den tydeligste mælkevej. Jeg kan varmt anbefale en tur på toilettet om natten, hvis man er på de kanter. Ja, faktisk vil jeg nok sætte uret til at ringe om natten, næste gang vi kigger forbi. Det var SÅ smukt!

Møns Klint

Vi kørte selvfølgelig en tur til Møns klint, det er klart. Vi var der begge som børn, men jeg havde mere eller mindre glemt, hvordan der så ud. Vi gik ned af trapperne til vandet, det er en rigtig flot tur. Det er Danmarks længste trappe med 496 trin. Noget af kystområdet var skyllet væk, så der var ikke meget plads at gå tur på dernede, men det var fint alligevel. Man kan finde rigtig mange fine skatte blandt sten og grus, og vi fandt da også lidt, men vi har nok ikke helt øje for det. Næste gang tror jeg, vi tager en tur med en guide fra Geocenter Møn, det har jeg fået anbefalet. Så får man viden til at finde ekstra mange skatte, og jeg vil rigtig gerne lære, at have de rigtige briller på, når jeg kigger efter forsteninger osv i kystområder.

496 trin er altså en del, når man skal op igen, kan jeg godt afsløre! Godt der er pausebænke undervejs, for min datter og jeg holdt en del hyggelige pauser på vejen. Og vi fik drukket godt med vand. Vi skal helt sikkert gøre det igen, det var en sjov udfordring.

Geocenter Møns Klint

Geocenter Møns Klint er et aktivt museum, som ligger lige ved trappen ned til vandet. Museet blev grundlagt i 2007, så det er forholdsvis nyt. Vi havde en hyggelig formiddag på Geocenteret, hvor vi så en 3D film, legede med sand, vind, ild og vand. Det var lidt mindre, end vi havde forventet, men ungerne hyggede sig, og fik nogle fine oplevelser.

Hvad vi ellers lavede på Møn

Eftersom vi var temmelig nye udi campinglivet, havde vi svært ved at forudse, hvad vi havde brug for og lyst til undervejs. Derfor handlede vi et par gange undervejs. Vi forsøgte os først med den lokale Brugs 5 km fra campingpladsen, men også her var et virkelig kedeligt udvalg som mest bestod af halvfabriakta og tarvelig kvalitet. Vi endte med at gå igen, og så kørte vi helt til Stege, hvor vi kørte i en større Brugs. Den var til gengæld rigtig stor, og havde et super godt udvalg, inkl. delikatesse og frisk fisk. Det var vores eneste tur til Stege, og vi kom så sent på dagen, at vi ikke fik besøgt byen ordenligt, men der så hyggeligt ud, og vi besøger den lille by næste gang.

Desuden besøgte vi Møn Is, som har en gårdbutik med frisklavet lækker is. Her kan man besøge køerne, der leverer mælken til isen, de gik både inde og ude. Isen var rigtig lækker, og her vender vi bestemt også tilbage. Møn Is ligger ca 8 km. fra Camping Møns Klint, men vi kører gerne langt for den gode is.

Sommerferie-ved-Mons- Klint (1).png

Hvad vi skal opleve, næste gang vi er på Møn?

Nu har jeg nævnt ”næste gang” flere gange. For vi skal tilbage. Som sagt var vi der kun i 3 nætter, så der var en del, vi slet ikke nåede.

Næste gang skal vi finde nogle gode ruter i Klinteskoven, som vi boede lige op af. Jeg opdagede på et kort, at det ikke bare var en lille campingpladsskov, men en kæmpe stor skov, der skal udforskes.

Vi skal en tur til Nyord, som er en lille ø nord for Møn, hvor man kører til af en ensporet vej. Her skulle være særlig mange fugle, unik natur og smukke udsigter. Der vil vi rigtig gerne på besøg.

Vi skal en tur til Stege og se, hvad byen har at byde på. Jeg forestiller mig, man kan finde lokalt produceret varer og håndværk, den slags elsker vi at købe med hjem.

Desuden tror jeg, vi skal finde en kirke med de imponerende kalkmalerier, besøge haveanlægget Liselund og Liselund Ny slot, og så skal vi lære at finde fossiler.

Tips til begynder campister

Det var første gang, vi camperede på den her måde med eget telt, børn og primus, og vi gjorde os selvfølgelig nogle erfaringer undervejs, som andre førstegangscampister lige så godt kan få glæde af.

Vi havde ikke rigtig noget campingudstyr og kun en enkelt god sovepose, så første campingtur var lidt af en udskrivning, til gengæld har vi nu grundudstyr til mange års camping.

-Vi købte et Outwell telt, de har gode anbefalinger, vinder flere tests osv. Vi var rigtig tilfredse med teltet, og her er det bare, at finde det telt, der dækker jeres behov for størrelse osv.

-Vi købte tre Outwell soveposer og tre Outwell selvoppustelige liggeunderlag. Vi valgte nogle tykke liggeunderlag for komfort. De stiger lidt i pris, jo tykkere de er, men husk de stiger også i volumen, så find den størrelse, der passer til jeres kompfort behov, men også hvor meget de fylder i bilen.

-Desuden købte vi fire billige campingstole i Jysk, som vi var rigtig glade for. De holdt fint, og vi sad godt i dem.

-Vi lånte et primus med gryder, pander og kedel af nogle venner, som også lånte os campingtallerkener og andet service. Det køber vi selv til næste gang.

-Vi havde en lille kost og fejebakke med, det viste sig, at være en rigtig god idé. Især fordi vejret ikke altid var med os, så vi fejede forteltet for jord et par gange om dagen.

-Næste gang opgraderer vi lidt, så vi får et solsejl med ben, det savnede vi, når det regnede og når duggen faldt om aftenen.

-Næste gang har vi også en dørmåtte med, det savnede vi.

-Vi samlede alt service i en stor kurv, så det var nemt, at transportere det til og fra opvasken, men næste gang ser vi, om vi kan finde en lille sammenklappelig reol, hvor der kan stå madvarer, der kan tåle, at stå uden for køl, og hvor der kan komme lidt mere orden i servicen, uden det fylder på gulvet i forteltet.

-En tørresnor til at hænge mellem træerne, ville også være rar at have med.

-Eftersom vi kun var afsted i tre nætter, så gjorde vi ikke det store nummer ud af køleopbevaring, og købte kun det, vi spiste i løbet af dagen, men vi havde dog lidt smør og ost osv på køl, og det var rart at have noget rimelig koldt at drikke, så vi havde en stor køletaske med, hvor vi havde fryseelementer i, og så købte vi en pose isterninger i supermarkedet, der klarerde den sidste tid, da køleelementerne var tøet. En simpel og billig løsning, som sagtens dur til nogle dage, men skal man være afsted længere, vil jeg nok foreslå, en mere langsigtet løsning.

-Husk en stor dug. På campingpladser er der ofte borde/bænke man kan benytte sig af, men de er slidte, og det er rart med en dug, både for at dække de grimme borde, men også bare fordi, det var hyggeligt.

Generelt synes jeg, vi ramte rimelig godt plet med de ting, vi havde med. Vi klarede det fint, og savnede meget få ting. Det var heldigt, for der var simpelthen ikke plads til mere i bilen.

Vi var ret vilde med det simple campingliv, og har ikke lyst til, at have alt for meget mere med. Vi er ikke fastligger typerne, og det må gerne være lidt primitivt, så fokus ikke er på udstyr, men på at være langsomme sammen. Det var de snakke vi havde over opvasken, og den simple madlavning, som børnene kunne være med til, der bidragede til en helt fantastisk campingtur til Møns Klint.